Van 25 tot 31 maart 2021 bundelen Kellogg Benelux en Delhaize hun krachten om de Belgische Voedselbanken te steunen

Op 25 maart start de 2e solidariteitsactie van Kellogg Benelux met Delhaize ten voordele van de Belgische Voedselbanken. Na een eerste voedselhulpproject in november laatsleden, beoogt deze nieuwe campagne financiële steun te verlenen.

Een jaar na het begin van de pandemie sluiten de Belgische Voedselbanken hun evaluatie van 2020 af met een oproep tot hulp. Met een stijging van 24% van het aantal verstrekte maaltijden in België in 2020, hebben de Voedselbanken nog steeds te kampen met een nooit geziene crisis, en dat al een jaar lang.  In 2020 deden maandelijks tussen 175.000 en 195.000 mensen een beroep op de hulp van deze verenigingen; dat is het equivalent van de bevolking van de stad Luik.

In het licht van deze situatie blijven Kellogg’s en zijn werknemers meer dan ooit gemobiliseerd. De leider in ontbijtgranen en Delhaize supermarkten hebben daarom besloten om opnieuw de handen in elkaar te slaan om de Belgische Voedselbanken te steunen.

"De eerste samenwerkingsactie tussen Kellogg Benelux en Delhaize afgelopen november resulteerde in de donatie van meer dan 100 000 porties ontbijtgranen aan Belgische Voedselbanken. Dit komt bovenop de reguliere donaties die we het hele jaar door al naar de Voedselbanken sturen, vooral in deze crisistijd," aldus Luc Houben, General Manager Kellogg Benelux. "Samen met Delhaize en de consumenten willen we deze actie dan ook opnieuw tot een succes maken om de Belgische Voedselbanken te helpen, deze keer met een financiële donatie."

Een goede daad met een doos ontbijtgranen

Voor elke doos Kellogg's Corn Flakes® ontbijtgranen die van 25 tot 31 maart in Delhaize supermarkten in België wordt gekocht, zal Kellogg's 1 euro aan de Voedselbanken schenken.

"In het hart van dezelfde menselijke waarden die de twee merken verenigen, slaan Delhaize en Kellogg's de handen in elkaar om mensen en gezinnen in nood te steunen. Dit partnerschap om de Belgische Voedselbanken een helpende hand te bieden is belangrijker dan ooit, gezien de behoeften die zijn vertienvoudigd als gevolg van de crisis die sommige mensen nu al een jaar lang doormaken. Delhaize en Kellogg's vergroten daarom hun initiatieven om een verschil te maken. Dit nieuwe partnerschap is een nieuwe stap in de richting van een eerlijkere wereld," verklaart Xavier Piesvaux, CEO van Delhaize.

De actie, die deel uitmaakt van het Better Days-programma van Kellogg’s, zal een logistiek vernieuwingsproject voor de Belgische Voedselbanken financieren.

Jozef Mottar, gedelegeerd bestuurder van de Belgische Federatie van Voedselbanken: "De Belgische Voedselbanken en hun aangesloten verenigingen werden in 2020 geconfronteerd met ongekende uitdagingen. Zij hebben echter blijk gegeven van een grote veerkracht dankzij de hulp van duizenden enthousiaste vrijwilligers en de massale steun van vele actoren in de samenleving. Hoe groot zal de toevloed van nieuwe begunstigden zijn? Zal het mogelijk zijn voldoende voedsel te verzamelen en uit te delen?  De uitdagingen voor de Voedselbanken zullen in 2021 groter zijn dan ooit. Er zal dus behoefte zijn aan logistieke vernieuwing om de opslag van de benodigde extra voedingsmiddelen te verzekeren; dit zal uiteraard gepaard gaan met extra logistieke kosten. Wij danken Kellogg Benelux en Delhaize dan ook voor de actie die zal worden gevoerd ten voordele van de Voedselbanken.”

Sinds 2006 steunt Kellogg de Belgische Federatie van Voedselbanken op regelmatige basis via interne en externe acties en via product- en gelddonaties. Kellogg heeft in België ook twee Breakfast Clubs opgericht, in Sint-Pieters-Woluwe en Oudergem, om een evenwichtig ontbijt aan te bieden aan kinderen die dat thuis niet altijd hebben.

OVER KELLOGG COMPANY

Bij Kellogg Company streven we ernaar om de wereld te verrijken en te verrukken met voedingsmiddelen en merken die ertoe doen. Onze geliefde merken zijn Pringles, Special K, Frosties, Kellogg's Corn Flakes, Rice Krispies, en meer. We zijn ook een bedrijf met Heart & Soul, dat zich inzet voor het creëren van Better Days voor 3 miljard mensen tegen het einde van 2030 via ons Kellogg's® Better Days global purpose platform. Bezoek www.KelloggCompany.com of www.OpenforBreakfast.com.

OVER DELHAIZE LE LION / DE LEEUW

In augustus 2020 telt het netwerk van Delhaize Le Lion/De Leeuw maar liefst 810 winkels. Met de verschillende winkelformules (supermarkten Delhaize, AD Delhaize, Proxy Delhaize, Shop& Go en Fresh Atelier) in België en Luxemburg kan er een unieke winkelervaring en een hoogstaande dienstverlening worden aangeboden. Klanten kunnen ook online winkelen via www.delhaize.be en hun producten afhalen bij de ophaalpunten of thuis laten bezorgen. Delhaize biedt een uitgebreid assortiment van meer dan 20.000 kwaliteitsproducten aan. Dankzij zijn 8 huismerken (365, Delhaize, Taste of Inspirations, Delhaize Bio, Delhaize Extra, Delhaize Eco, Delhaize No Gluten & Delhaize Veggie) kan Delhaize aan alle noden van de klanten voldoen. Delhaize had een marktaandeel van 24,1%* in België in 2019 en telt meer dan 32.000 medewerkers. Delhaize Le Lion / De Leeuw maakt deel uit van Ahold Delhaize, een internationale distributiegroep die actief is in 11 landen met ongeveer 372.000 werknemers. Het netwerk van Ahold Delhaize telt bijna 6 700 winkels, waar wekelijks bijna 50 miljoen klanten hun boodschappen doen. *Bron AC Nielsen

[1] tot een maximaal bedrag van 10.000€

Lauren Henry

Kellogg Benelux

Persberichten in je mailbox

Over Belgische Federatie van Voedselbanken

De Belgische Federatie van Voedselbanken is een coördinerend orgaan dat een nationaal netwerk van 9 regionale Voedselbanken vertegenwoordigt.

In hun strijd tegen de honger bezorgen de Voedselbanken via 673 lokale aangesloten organisaties en duizenden vrijwilligers gratis gezond en gevarieerd voedsel aan mensen in nood. Zij kunnen daarbij beroep doen op enerzijds voedselproducten ontvangen via het ESF+, Europees Sociaal Fonds,  en anderzijds op voedseloverschotten ter beschikking gesteld door de voedingsindustrie, grote distributiebedrijven, veilingen, voedselinzamelingen bij supermarkten alsook eigen aankopen. Diverse acties gericht naar het ruime publiek vervolledigen het aanbod. Op die manier leveren de Voedselbanken ook een belangrijke bijdrage in de strijd tegen voedselverliezen.

In 2023 werd met de hulp van 386 vrijwilligers en 34 sociale contractuelen van de Voedselbanken en in samenwerking met duizenden vrijwilligers van de 673 aangesloten lokale organisaties 23.571 ton voedsel ingezameld en verdeeld onder 213.873 begunstigden per maand.

Meer informatie over haar werking op:

Steenweg op Zellik 12 b 7 1082 Brussel