‘Bol.com bollebozen’ deelt via voedselbanken in België en Nederland gratis schoolspullen uit aan kinderen in armoede

In augustus kopen veel scholieren hun nieuwe schoolspullen, om goed uitgerust te beginnen aan het nieuwe schooljaar. Dit is niet weggelegd voor ieder kind, want gemiddeld groeit 1 op de 12 kinderen in Nederland en België op in armoede. Zij hebben niet de middelen om nieuwe schriften, pennen en kaftpapier te kopen, terwijl het belangrijk is dat zij dezelfde start kunnen maken als hun klasgenoten. De bol.com bollebozen deelt daarom samen met de Nederlandse stichting Kinderen van de Voedselbank en de Belgische Federatie van Voedselbanken in elk land 4.000 bol.com-cadeaukaarten van 25 euro uit aan kinderen die in armoede opgroeien. Hiermee kunnen zij in aanloop naar het nieuwe schooljaar gratis schoolspullen bestellen bij bol.com

Maurice van der Ven, oprichter van Stichting Kinderen van de Voedselbank: “We ervaren dat het belangrijk is voor het zelfvertrouwen van een kind om af en toe te kunnen pronken met een nieuwe jas of schoenen. Hetzelfde geldt voor schoolspullen. Het geeft een kind het gevoel erbij te horen en gezien te worden.” Ook Jef Mottar, afgevaardigd bestuurder van de Belgische federatie van voedselbanken, benadrukt het belang van de actie. “Elke maand ondersteunen de Belgische voedselbanken duizenden gezinnen in nood met onder meer voedsel en kleding. Wij zien hoe zelfs de kleinste gebaren een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan het geluk van een kind. Daar doen we het voor. Wij zijn bol.com dan ook ontzettend dankbaar dat wij mogen meewerken aan dit mooie initiatief.”

Het netwerk dat de stichtingen de afgelopen jaren hebben opgebouwd, wordt gebruikt voor de verspreiding van de in totaal 8.000 cadeaukaarten.

Niet ieder kind heeft dezelfde kansen en mogelijkheden. De bol.com bollebozen wil samen met partners en maatschappelijke organisaties activiteiten en projecten organiseren die kansenongelijkheid bij kinderen tegengaan.

Jori Ebskamp, Lead MVO & Duurzaamheid bij bol.com: “De komende tijd begint de back to school-periode. Voor veel kinderen is dat een leuk moment, want dan mogen ze nieuwe schoolspullen kopen. Maar niet ieder kind krijgt de kans om hiervan te genieten en dat moet anders vinden wij. Iedereen verdient ten slotte een goede start van het nieuwe schooljaar.”

Jef Mottar

Gedelegeerd bestuurder / Administrateur délégué, Belgische Federatie van Voedselbanken

Persberichten in je mailbox

Over Belgische Federatie van Voedselbanken

De Belgische Federatie van Voedselbanken is een coördinerend orgaan dat een nationaal netwerk van 9 regionale Voedselbanken vertegenwoordigt.

In hun strijd tegen de honger bezorgen de Voedselbanken via 673 lokale aangesloten organisaties en duizenden vrijwilligers gratis gezond en gevarieerd voedsel aan mensen in nood. Zij kunnen daarbij beroep doen op enerzijds voedselproducten ontvangen via het ESF+, Europees Sociaal Fonds,  en anderzijds op voedseloverschotten ter beschikking gesteld door de voedingsindustrie, grote distributiebedrijven, veilingen, voedselinzamelingen bij supermarkten alsook eigen aankopen. Diverse acties gericht naar het ruime publiek vervolledigen het aanbod. Op die manier leveren de Voedselbanken ook een belangrijke bijdrage in de strijd tegen voedselverliezen.

In 2023 werd met de hulp van 386 vrijwilligers en 34 sociale contractuelen van de Voedselbanken en in samenwerking met duizenden vrijwilligers van de 673 aangesloten lokale organisaties 23.571 ton voedsel ingezameld en verdeeld onder 213.873 begunstigden per maand.

Meer informatie over haar werking op:

Steenweg op Zellik 12 b 7 1082 Brussel

www.foodbanks.be